Blog van Fred van Welsem

Subscribe to RSS - Blog van Fred van Welsem

Luisteren

De belangrijkste klacht die ik veel hoor in mediations is, dat betrokkenen (allebei) vinden dat de ander niet goed luistert. Ik herken dat zelf ook als ik in een conflict dreig vast te lopen. De ander luistert niet naar mij. Maar zelf hoor ik ook niet goed wat de ander zegt. En daarmee beland je in een vicieuse cirkel. Herkenbaar?

Transformatieve mediation wint terrein - 3

Tijdens de week van de mediation waren er voorlichtingsbijeenkomsten over transformatieve mediation in Utrecht, Groningen en Rotterdam. En er volgen meer. Transformatieve mediation wint terecht aan populariteit. Het is immer de vorm van mediation die het meeste recht doet aan de wens tot  zelfbeschikking van ieder autonoom mens. Dat je zelf beslissingen wilt nemen over je leven. En dus ook over het verdere verloop van het geschil waarin je verzeild bent geraakt. Dat je van de mediator verwacht je daarbij te helpen, maar niet dat hij/zij het op zijn manier voor je oplost.

Transformatieve mediation wint terrein - 2

Je zoekt een mediator voor wie 'mediation' het specialisme is. Iemand die jou serieus neemt en er vertrouwen in heeft dat je zelf het beste weet wat goed voor je is. Niet iemand die je niet - als 'deskundige' - gaat vertellen of voorschrijven wat het beste voor je is. Maar wel iemand die er in getrained is jou, en anderen met wie je in het gesprek bent vastgelopen, weer in beweging te krijgen. Van het rond draaien in circels naar een echt en verhelderend gesprek. Zo iemand vind je op de website http://www.hettransformatievemodel.nl

Transformatieve mediation wint terrein

Zoveel mediators, zo veel zinnen. Als je naar een mediator gaat, wat zijn dan je vewachtingen. Verwacht je een inhoudelijk deskundige, die jouw kant kiest en jou adviseert ? Kan je dan niet beter naar een advocaat gaan ? Verwacht je dat iemand anders voor jou beslist ? Is dan niet de rechter, arbiter of een bindend adviseur de aangewezen persoon ? Of zoek je iemand die jou behulpzaam is om weer op constructieve wijze met de ander(en) in gesprek te komen ? Dan is de transformatieve mediator de aangewezen persoon !

Veenbrand

Tijdens een mediation komen vaak zaken - die al lang onder de tafel hebben gesluimerd - naar boven. Dan lijkt het er op dat het alleen maar erger wordt. Maar eigenlijk is dit heel normaal. En zelfs noodzakelijk om een vervolgstap te kunnen maken naar een constructief gesprek. Staan we dat niet toe, dan blijft er een veenbrandje aanwezig onder het gesprek. Wat het in feite onmogelijk maakt een duurzame uitkomst te vinden. Dus dan maar liever de onbevreesheid opbrengen om ook pijnlijke zaken op de tafel te leggen.

Communiceren is een kunst

Hoewel we allemaal van jongs af aan communiceren, blijkt het toch vaak een van de meest uitdagende zaken in ons leven te zijn. Zeker als er sprake is van spanningen, emoties, stress en meer van dat soort zaken. Dan gebeurt het maar al te vaak dat de communicatie vast loopt. We draaien rond en lijken wel gevangen te zitten in een bepaald patroon. Dat zich dan steeds meer vast zet. Op het moment dat je dat opmerkt, is het tijd voor het zoeken van hulp. Dat kan een goede vriend of andere buitenstaander zijn.

Je moet eerst stoppen om van richting te kunnen veranderen

"Je moet eerst stoppen om van richting te kunnen veranderen". Hoe waar is deze quote van Erich Fromm die de maand april op de homepage staat. Als je maar door raast, gaat het vrijwel altijd ergens mis. Stoppen betekent de tijd nemen om afstand te nemen; te observeren wat er speelt; om vervolgens weer op pad te gaan. Voor de Engelsen betekent S.T.O.P. : Stop - Take a breath - Observe - Proceed. Probeer het eens, dan vlieg je niet uit de bocht.

All begin is moeilijk

Alle begin is moeilijk. Dat geldt ook voor moeilijke gesprekken en mediations. Vaak gaat er een lange historie aan vooraf. Maar laat je daardoor niet afschrikken. Als je je zelf de ruimte daarvoor gunt, kan daarna de mogelijkheid ontstaan om een echt gesprek aan te gaan. Zou dat niet mooi zijn?

Geen wedstrijd

Een geschil is geen wedstrijd waar het gaat om winnen of verliezen. Dat laten we graag aan de sporters over. Een geschil ontstaat veelal omdat we op verschillende manieren naar een situatie kijken. Of er zijn verschillende belangen of misverstanden in het spel. In plaats van te streven naar een overwinning werkt het veel beter om samen te onderzoeken wat er nu echt aan de hand is en wat er wel mogelijk is. Dat levert mer op dan al die 'gelijk/ongelijk' spelletjes. De mediator helpt je bij dat onderzoek.

De eerste stap

Wanneer het gesprek vast gelopen is, is het vaak moeilijk om de eerste stap te maken. Dat voelt bijna als een verlies. Terwijl het vaak juist een teken van moed is. En van groothartigheid. Maar zo voelt het niet. Daarom is het zo fijn dat er mediators zijn. die behulpzaam zijn om het gesprek weer in beweging te brengen. In de goede richting.

Pagina's